Mer om velferdsteknologi

Veikart for tjenesteinnovasjon

For at mennesker som får helse- og omsorgstjenester fra kommunen skal dra nytte av velferdsteknologi, er det viktig å arbeide med tjenesteinnovasjon. Det innebærer at helse- og omsorgsapparatet må endre måten de arbeider med og rundt brukerne.

KS har utviklet Veikart til tjenesteinnovasjon. Veikart for tjenesteinnovasjon er en verktøykasse for utvikling av bedre tjenester for innbyggerne i en kommune. Veikartet inneholder seks faser, fra behovet oppstår til ny praksis er satt i drift. Veikartet har verktøy for hver fase.

Veikartet inneholder blant annet er verktøy som hjelper ansatte i helse- og omsorgstjenestene å kartlegge behovene til brukeren. Verktøyet er et utgangspunkt for å kartlegge hvilke velferdsteknologiske produkter og tjenester som egner seg i en bolig.

NAVs rolle i formidling av velferdsteknologi

Arbeids- og velferdsetaten (NAV) har hovedansvaret for organiseringen av formidling og utlån av tekniske hjelpemidler i Norge. Kommunene har ansvar for visse typer hjelpemidler, for utlån av hjelpemidler til kortvarig bruk og for opplæring og oppfølging av bruk. NAV formidler hjelpemidler via de fylkesvise hjelpemiddelsentralene.

Retten til tekniske hjelpemidler via NAV er hjemlet i lov om folketrygd. Produkter/teknologi eller såkalt hverdagsteknologi som er i allmenn bruk i befolkningen, dekkes normalt ikke av NAV. Hjelpemiddelsentralene bistår også med veiledning og tilrettelegging for personer med nedsatt funksjonsevne.

Du kan gjøre søk i NAVs Hjelpemiddeldatabase for å få informasjon om velferdsteknologiske produkter og tekniske hjelpemidler.

Under menypunktet 'Hjelpemidler fra NAV' kan du lese mer om NAVs rolle i hjelpemiddelformidlingen. Under menypunktet 'Produkter' kan du finne eksempler på velferdsteknologiske produkter.
Tilbake